پیشنهاد سردبیر

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت از زمانی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در حمایت از رقیب انتخاباتی او «کامالا هریس» صحبت کرده، «بسیار آزرده خاطر» شده است.

ترامپ: حمایت پوتین از هریس مرا آزرده‌خاطر کرد

قدس؛ پوتین پنج‌شنبه گذشته در «مجمع اقتصاد شرق» که در شهر ساحلی ولادی‌وستوک روسیه برگزار شد، از «کامالا هریس» برای ریاست جمهوری ایالات متحده حمایت کرد.

به گفته ولادیمیر پوتین، بعد از آنکه جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حذف شد، «بنابراین اکنون روسیه از جانشین او، کامالا هریس حمایت می‌کند.»

پوتین که حین صحبت از هریس لبخندی بر لب داشت و این ظن را به وجود آورد که در حال تمسخر است، گفت: «کامالا هریس (معاون بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا) نوعی خنده مسری دارد و این یعنی زندگی با او خوب رفتار می‌کند. من زمانی گفته بودم که اگر بتوانیم نامزد مورد علاقه خود را نام ببریم، او جو بایدن است، اما اکنون او در کارزار انتخاباتی شرکت نمی‌کند. او حمایت از هریس را توصیه کرد. بنابراین، این همان کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم... خنده او بسیار جذاب است. یعنی همه چیز خوب است.»

پوتین افزود: «دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا) به اندازه‌ای که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا تا به حال تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است، دست به این کار زده است و اگر هریس خوب باشد، شاید از چنین اقداماتی خودداری کند.»

در واکنش به این صحبت‌ها، ترامپ روز شنبه در یک گردهمایی تبلیغاتی در شهر موسینی، ویسکانسین، کاخ سفید را به دلیل ادعای نادرست دخالت روسیه در انتخابات مورد انتقاد قرار داد. ترامپ با تاکید بر اینکه اگر او در آن زمان رئیس جمهور بود، جنگ اوکراین هرگز رخ نمی‌داد، گفت: «اوه نه، دوباره حرف روسیه، روسیه و روسیه است.»

دونالد ترامپ در ادامه گفت: «من پوتین را می‌شناسم. من او را خوب می‌شناسم. و می‌دانید، او کامالا را تایید کرد. نمی‌دانم آن روز دیدید یا نه، اما او کامالا را تایید کرد. من از این موضوع خیلی آزرده شدم. تعجب می‌کنم که چرا او کامالا را تایید کرد.»

او پوتین را به‌عنوان یک «شطرنج باز» توصیف کرد و گفت به این فکر می‌کند که چرا پوتین لبخند بر لب درباره هریس صحبت کرده است.

برخی از سازمان‌های خبری آمریکایی، از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان اظهار داشتند که رهبر روسیه عملا هریس را به سخره گرفته بود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی پوتین، از مشخص کردن منظور رئیس‌جمهور روسیه خودداری کرد و گفت سیاست داخلی ایالات متحده برای کرملین اولویت ندارد. خود هریس هم در این مورد اظهار نظری نکرده، در حالی که کاخ سفید گفته است که پوتین «نباید از هیچ نامزدی حمایت کند.»

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی مجدد خود بارها مدعی شد که فورا مذاکرات صلح جدیدی بین مسکو و کی‌یف ترتیب خواهد داد و مناقشه روسیه و اوکراین را «در ۲۴ ساعت» حل و فصل خواهد کرد. با این حال، کرملین همچنان بدبین است و پسکوف اخیرا گفته است که ترامپ «عصای جادویی» ندارد و ایالات متحده باید ابتدا ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.